2025 november 04. kedd

Gyakori Kérdések

A közös költség egy havonta fizetendő összeg, amely az épület zavartalan működtetéséhez, üzemeltetéséhez szükséges. A közös költség a közös tulajdonba tartozó épületrész, berendezés, nem lakás céljára szolgáló helyiség és a lakás fenntartásának a költsége. Két nagy csoportba lehet sorolni: az egyik az üzemeltetési költség, a másik pedig a felújítási költség. A közös költség mértékét a lakásszövetkezet általában az előző évi kiadások alapján határozza meg, melynek változtatását a részközgyűlés hagyja jóvá.

A közös költség az épületek működtetéséhez, üzemeltetéséhez szükséges költségek fedezetére szolgál. Biztosítja az állagmegóvás és használati érték helyreállításához szükséges felújítási munkák költségeinek fedezetét. Az üzemeltetési költségeket az ,éves beszámoló tételesen tartalmazza.
Néhány fontos elem kiemelve:

  • a lépcsőházi világítás, lift és szellőző motor üzemeltetéséhez szükséges elektromos áram költsége,
  • a takarításhoz, konténerek mosásához, fűtési rendszer utántöltéséhez felhasznált víz és az ezek után felmerülő víz- és csatornadíjak,
  • az épületek karbantartási munkáihoz felhasznált, vásárolt anyagok költsége,
  • a működtetési költségek után fizetett adók,
  • a tulajdonosok közös költség hátralékának behajtása során felmerült ügyvédi, bírósági és végrehajtási költség.

A közös költség fizetés többféleképpen is teljesíthető:

  • Banki csoportos beszedési megbízással: ( Kizárólag OTP Banknál vezetett folyószámlával rendelkező tulajdonosok vehetik igénybe ! )
    Ha Önnek van lakossági folyószámlája az OTP Banknál, igénybe veheti a csoportos beszedés előnyeit. A csoportos megbízás olyan számlafizetési módot jelent, amely során Önnek nem kell: sorban állva várakoznia a postán, csekkes fizetési határidőket megjegyezni, ha netán elveszik a csekk, akkor újat kérni és időt szakítani az ügyintézésre. Ebben az esetben az Ön felhatalmazásával a lakásszövetkezet kezdeményezi a közös költség összegének levonását a bankjánál vezetett folyószámlájáról. Érdemes a bankjánál érdeklődni a további részletekről. Csoportos beszedési megbízást a bankfiókban vagy netbankon keresztül tud megadni, de előtte mindenképpen a lakásszövetkezet irodájában kell, hogy érdeklődjön egyedi azonosítója felől.
  • Banki eseti átutalással:

    Az utaláshoz szükséges adatokat az 
    elérhetőség
     menüpont alatt találja meg. A közlemény rovatban mindenképpen fel kell tüntetnie az adott ingatlan tulajdonosának nevét, valamint az utca, házszám, emelet és ajtószámot.

  • Postai csekken:

    A szövetkezet által kinyomtatott postai csekken, postai feladással.
    ( A csekken történő befizetés költsége a legdrágább, ezért javasoljuk, hogy az előző kettő fizetési mód valamelyikét válassza. ) Előre is köszönjük.

  • OTP Banknál:

    OTP Banknál bankkártyával, készpénzzel és postai csekkel is ( ebben az esetben nincs költsége a csekkes befizetésnek ).

Az üzemeltetési költség, a közös tulajdonban lévő ingatlanrészek, mint például a lépcsőház rendeltetésszerű használatához szükséges szolgáltatások, közüzemi díjak fizetését jelenti. Ide lehet sorolni például a házmesteri, takarítói szolgáltatást és a karbantartási költségeket is, liftüzemeltetést, szemétszállítást, víz és csatornadíjakat, épületvilágítást. A karbantartás alatt olyan javítási és hibaelhárítási munkákat kell érteni, amelyek nem érik el a felújítás szintjét.

A felújítási költség az üzemeltetési költséghez képest az ingatlan egészére vagy legalább egy fő elemére vonatkozó, időszakonkénti vagy szükségessé váló általános vagy nagyobb javítási és vagy szerelési munkát jelöl. Az eredeti műszaki állapot, használhatóság, üzembiztonság visszaállítása érdekében. Pl: tetőszigetelés, liftfelújítás, hőszigetelés, világítás korszerűsítés.
A lakásszövetkezet abban különbözik a társasháztól hogy saját vagyona van és jogi személy, ugyanis osztatlan a közös tulajdonban van a telek és minden közös használatú helyiség, ezek a lakásszövetkezet tulajdonát képezik, lakás is lehet szövetkezeti tulajdonban ilyenkor a tagnak csak használati joga van. A lakásszövetkezet alapvető feladata hogy a fennhatósága alá tartozó épületeket működtesse, üzemeltesse.
Ha Önnek van lakossági folyószámlája, igénybe veheti a csoportos beszedés előnyeit. A csoportos megbízás olyan számlafizetési módot jelent, amely során Önnek nem kell: sorban állva várakoznia a postán, csekkes fizetési határidőket megjegyezni, ha netán elveszik a csekk, akkor újat kérni és időt szakítani az ügyintézésre. Ebben az esetben az Ön felhatalmazásával a lakásszövetkezet kezdeményezi a közös költség összegének levonását a bankjánál vezetett folyószámlájáról. Érdemes a bankjánál érdeklődni a további részletekről. Csoportos beszedési megbízást a bankfiókban vagy netbankon keresztül tud megadni, de előtte mindenképpen a lakásszövetkezet irodájában kell, hogy érdeklődjön egyedi azonosítója felől.
Amennyiben eladja az ingatlanát, javasoljuk, hogy ezt a vevővel együtt személyesen jelentsék be a lakásszövetkezetnél, ahol az adásvételi szerződést is be kell mutatni. Ekkor közösen kérhetik az adott ingatlanra vonatkozó folyószámla kimutatást, azaz a havi előírások és befizetések aktuális egyenlegét. Célszerű előre megegyezni a tört havi előírás rendezésének módjáról. El kell dönteniük, hogy ki fizeti az utolsó havi közös költséget, mivel az teljes hónapra van megállapítva.

Ellenőrizni kell a tulajdoni lapon:

  • az ingatlan adatait,
  • az ingatlan tulajdoni helyzetét, ki a tulajdonos,
  • a tulajdon tehermentességét.

Információt kell kérni a szövetkezettől, hogy az ingatlanon van-e közös költség-tartozás. Javasolt a közüzemi szolgáltatóknál is megkérni ezeket az adatokat.

Amennyiben ingatlant vásárolt, javasoljuk, hogy ezt az eladóval együtt személyesen jelentsék be a lakásszövetkezetnél, ahol az adásvételi szerződést is be kell mutatni. Ekkor közösen kérhetik az adott ingatlanra vonatkozó folyószámla kimutatást, azaz a havi előírások és befizetések aktuális egyenlegét. Célszerű előre megegyezni a tört havi előírás rendezésének módjáról. El kell dönteniük, hogy ki fizeti az utolsó havi közös költséget, mivel az teljes hónapra van megállapítva.
Amennyiben a személyes megjelenés sem a vevő, sem pedig az eladó részéről nem megoldható, akkor postai úton vagy elektronikus levélben is megküldhető a szerződés
Ez függ a tartozás összegétől is. A lakásszövetkezettel egyeztetve, ha rendelkezésre áll a hátralék összege, akkor átutalással vagy készpénzben meg lehet fizetni.
Ha nem tudom egyösszegben azonnal kifizetni a hátralék összegét, akkor részletfizetési megállapodást köthetek a szövetkezettel, bizonyos feltételek között.
Ha nem tudja egyösszegben megfizetni a hátralék összegét a fizetési felszólításban megjelölt határidőn belül, akkor részletfizetési megállapodást köthetek a szövetkezettel, bizonyos feltételek mellett.
Az általunk kezelt épületeink nagy része rendelkezik épületbiztosítással, ez a közös tulajdonú helyiségekre és a lakásra is vonatkozik, viszont a lakásban található ingóságokra NEM érvényes, valamint baleset és felelősségbiztosításra sem. Minden tulajdonosnak a saját döntése hogy köt-e külön ingóság, baleset illetve felelősség biztosítást.
A munkálatok megkezdése előtt a teendőkről, lehetőségekről, munkálathoz szükséges hatósági engedélyekről a szövetkezet irodájában kell érdeklődni. A Házirend szabályait megismerve, a zavartalan együttélés érdekében a meghatározott időben végzem vagy végeztetem a zajjal járó munkákat.
Felújításnál a tulajdonos felelőssége a felújításból származó törmelék, hulladék és egyéb tárgyak elszállítása !
A munkálatok megkezdése előtt a szükséges engedélyeket beszerelni (szövetkezeti, építésügyi, hatósági engedélyek), ugyanis előfordulhat hogy olyan átalakítást szeretne a lakás tulajdonos ami az épület statikai paramétereit károsan megváltoztathatja.
Jogszabály szerint az örökösöknek meg kell várniuk a jogerős hagyatékátadó végzést és ezt követően, visszamenőleg meg kell fizetniük a felhalmozódott közös költség összegét.
A közjegyzői tárgyalást követően a jogerős hagyatéki végzés akár 1 évig is elhúzódhat, néha tovább is, ezért gyakorta előfordul, hogy a leendő örökösök, az elhalálozás időpontjától kezdődően fizetik tovább a közös költséget, hogy ne halmozódjon fel az összeg. Persze vannak olyan esetek, ahol előre nem lehet tudni, hogy ki lesz az örökös (végrendelet van és várhatóan bonyolult lesz az öröklési rend), ekkor meg kell várni, amíg megszületik a jogerős hagyatékátadó végzés. Ezt a lakásszövetkezet részére is rendelkezésre kell bocsátani, az ügy előrehaladása érdekében.
Ebben az esetben az árverési jegyzőkönyvet és a jegyzőkönyv alapján bejegyzett tulajdonjogot igazoló földhivatali tulajdoni lapot kell eljuttatnom a szövetkezet részére. Az ingatlan-nyilvántartási adatok alapján, a tulajdonjog bejegyzésének napjától kell megfizetni a közös költség összegét.